• BEL: 0800 3456 000


Schooldomein: De potentie van tijdelijke huisvesting

10/12/2018

Het Haags Montessori Lyceum in Den Haag vormt het decor voor het gesprek over modulaire huisvesting met Peter de Jongh van bestuursbureau SVOH en Business Development manager Tomas Broeren van Portakabin. Het is een typisch gebouw uit 1956 met een prachtig licht binnenplein, met daaromheen op de verdiepingen de lokalen en een uitbreiding uit 1990. Peter regelt met vier collega’s de projecten en de huisvesting voor de stichting VO Haaglanden: “Onder de stichting vallen tien scholengroepen met 23 locaties, dus er is altijd wat te doen. De diversiteit is enorm, met scholen die sterk groeien in de binnenstedelijke wijken en sommige die ook krimpen in wijken die wat aan het vergrijzen zijn. Den Haag is een stad die nog met 10% moet groeien en is het dus zaak om tijdig te anticiperen op ontwikkelingen binnen de huisvesting. Daarnaast hebben we natuurlijk de opgave om de portefeuille te verduurzamen. Bij het Haags Montessori Lyceum en het Maris Waldeck College hebben we te maken met een snelle groei, die we niet in de bestaande capaciteit kunnen opvangen. Dus hebben we hier gekozen voor modulaire huisvesting, in afwachting van een dependance.”

GOEDE HUISVESTING CREËREN
Peter verder: “Onze strategie is dat we proberen om goede huisvesting te creëren, uiteindelijk zonder modulaire huisvesting. Maar vaak ontkom je er niet aan, omdat processen meerdere jaren duren. De procedure is dat de school tijdig meldt dat ze te vol zit en wij proberen daar vervolgens adequaat op te reageren. Dat kan door een bestaand gebouw te huren of via een tijdelijke voorziening. Een vraag rond praktijklokalen kun je bijna niet modulair oplossen, maar de vraag naar theorielokalen en kleine leerpleinen wel. In het geval van tijdelijke huisvesting willen we onze norm voor een gezond binnenklimaat handhaven en dan praat je over Frisse scholen B als minimum. In bestaande situaties is dat vaak lastig en proberen we het zo dicht mogelijk te benaderen. Samengevat komt de onderwijskundige vraag van de school en regelen wij het technisch zo goed mogelijk.”

ONDERWIJSPROCES CENTRAAL
Tomas Broeren vult aan: “De vraag vanuit het Haags Montessori Lyceum was om de klaslokalen groepsgewijs te clusteren en de lokalen zelf wat kleiner te maken met aandacht voor de positie van digitale leermiddelen en borden. Wij vinden het belangrijk dat het (onderwijs-)proces centraal staat en niet de maatvoeringen of de standaarden in de markt. Wij hebben als maatvoeringen van modulaire units 7,5, 10 of 12,5 meter bij 3 meter, waarbij we geen interne kolommen hebben. Daardoor kunnen we binnen het systeem grote overspanningen maken en dat werkt juist voor het montessorionderwijs goed.” Peter knikt: “Hier is 400 m² neergezet voor zes lokalen, waarbij we de eerste fase vorig jaar zomer hebben laten neerzetten en de tweede fase deze zomer. Dat geeft al aan hoe snel de school groeit. Beide fasen hebben we aanbesteed, maar Portakabin is eruit gekomen. Dat heeft met de goede prijs-kwaliteitvergelijking te maken, maar zeker ook omdat ze goed zijn ingespeeld op de wens en de vraag. Daarnaast wordt de planning gehaald en wordt er snel gereageerd bij afwijkingen.” Tomas knikt: “Wij zien het vaak tijdig aankomen, omdat de meeste aanvragen na de nieuwe inschrijving van de leerlingen komen. Gelukkig konden we snel leveren.” Peter: “Kwalitatief zijn de units ook erg goed; bij het Maris College hebben we vier lokalen van Portakabin staan en wil iedereen er graag in werken omdat de akoestiek en het binnenklimaat er beter zijn en het frisse en schone ruimten zijn. Het bestaande gebouw wordt op termijn afgestoten en daar voeren we vooral nog onderhoud op klachtenniveau uit.”

FLUCTUATIES IN DE MARKT
Tomas: “Elke school heeft weer een eigen verhaal en daar spelen we op in. We merken nu al dat de gemiddelde huurperiode van 2,5 naar 3 jaar is gestegen. Schoolbesturen willen bestaand vastgoed verduurzamen en tegelijkertijd zijn er schommelingen in de capaciteit. Daarnaast ontwikkelt het onderwijs zich en zijn niet alle gebouwen functioneel geschikt. Dat maakt dat kwalitatief goede tijdelijke huisvesting ook een strategische keuze kan zijn. Een modulaire schil kan soms ook helpen in een lastige aanbestedingsmarkt, die behoorlijk onder druk staat. Dan bieden wij maximale flexibiliteit zonder dat je aan functionaliteit hoeft in te leveren. Dat was vroeger wel een issue, maar nu zie je dat je een andere rol krijgt in de huisvestingsmarkt.” Peter knikt: “Technisch loop je vooruit op de bestaande bouw. Gebouwen die voor 2012 zijn neergezet voldoen vaak helemaal niet meer.” Tomas: “Alles elektrisch is ons uitgangspunt want je wilt zo zuinig mogelijk met energie omgaan. We werken ook al aan concepten met zonnepanelen, een andere type verlichting en verwarming via warmtepompen. Je probeert een zelfvoorzienend gebouw te realiseren, daar wil je naar toe.” Het modulaire gebouw van het Haags Montessori Lyceum staat er tot de start van het volgende schooljaar. Dan wordt het gebouw weer gedemonteerd en gaat op weg naar een volgend leven.

Lees de volledige editie van SCHOOLDOMEIN.




Gratis Downloads

0800 3456 000

© Portakabin 2019   |    Portakabin BV, Leeghwaterstraat 85, 3364 AE Sliedrecht, Netherlands   |   T: 0800 3456 000

COOKIEBELEID

We gebruiken cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. Door onze website te gebruiken gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Lees meer over ons privacy- en cookiesbeleid.
DOORGAAN